Tunturisuden sivut

Lentokoneet - ilmailun historiaa

Erilaisia liitolentokoneita kehiteltiin jo 1800-luvulla. Lentokoneiden kehityshistorian katsotaan kuitenkin saaneen alkunsa yhdysvaltalaisten Wrightin veljesten suunnittelemasta, kaksitasoisesta, polttomoottorikäyttöisestä lentokoneesta.

Wrightin veljekset

Wrightin veljekset, Orville Wrigh (1871 – 1948) ja Wilbur Wright (1867 –1912), suunnittelivat ja rakensivat kaikkien aikojen ensimmäisen lentokoneen. He myös ensimmäisinä lensivät koneellaan joulukuussa vuonna 1903.

Alkuvaiheiden jälkeen lentokoneet alkoivat kehittyä hyvin nopeasti. Ilmavoimilla oli hyvin tärkeä asema jo ensimmäisessä maailmasodassa ja sodan päätyttyä pääsi myös lentoliikenteen harjoittaminen alkuun.

DC-3

Varsinaisten maaliikennelentokoneiden synty osuu vuoteen 1931, jolloin Douglas DC-1 lensi ensilentonsa. DC-1 kehittyi DC-2:n kautta DC-3:ksi, jollainen kuvassa. Se lensi ensilentonsa vuonna 1935 ja siitä tuli myöhemmin maailman yleisin liikennelentokone.

Uudet yhdysvaltalaiset konetyypit vaikuttivat ratkaisevasti lentoliikenteen kehitykseen. Aikaisempien kolmimoottoristen Boeing 80A:n ja Ford Trimotorin tilalle tulivat nopeat ja tilavat, kaksimoottoriset Boeing 247 ja Douglas DC-3.

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright © Ken Dyer


Macchi Castoldi M.C.72

Lentokoneen alkuaikoina vesilentokoneet hallitsivat pitkään lentokoneiden nopeusennätyksiä ja niillä oli valta-asema myös suurten liikennelentokoneiden piirissä. Italialainen Macchi Castoldi M.C.72 ylsi vuonna 1934 yli 700 kilometrin tuntinopeuteen ja piti hallussaan maailmanennätystä 709 km/h.

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright © yavor.dinkov


Lentoemäntä

Ilmaliikenteen myötä syntyi uusia ammatteja, kuten lentoemännät, joiden piti olla nuoria, kauniita ja kielitaitoisia. Kuvassa Alankomaiden kansallisen lentoyhtiön, KLM:n lentoemäntä.

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright © Fabio

Toisessa maailmansodassa lentokoneiden merkitys korostui entisestään. Yhä kehittyneempien teknisten ratkaisujen ansiosta lentokoneiden suorituskyky kohosi merkittävästi.

Supermarine Spitfire

Englantilainen Supermarine Spitfire oli toisen maailmansodan tunnetuimpia hävittäjiä.

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright © Pavel Vanka


Hawker Hurricane

Englantilainen Hawker Hurricane oli myös toisen maailmansodan tunnetuimpia hävittäjiä. Sekä Hawker Hurricane että Supermarine Spitfire edustivat 1930-luvulla alkanutta suuntausta. Niissä oli umpinainen ohjaamo, sisään vedettävät laskutelineet sekä nestejäähdytteinen rivimoottori.

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright © Pavel Vanka


Messerschmitt Me-262 Schwalbe

Saksalaisten vastine toisessa maailmansodassa englantilaisten Spitfirelle ja Hurricanelle oli Messerschmitt, joka perusratkaisuiltaan vastasi suuresti etenkin Spitfireä. Kuvassa Messerschmitt Me-262 "Schwalbe". Se oli ensimmäinen sotatoimiin osallistunut suihkuhävittäjä, jonka ensilento tapahtui vuonna 1942.

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright © Pavel Vanka




Hermann Göring johti natsi-Saksan ilmavoimia, Luftwaffea, toisessa maailmansodassa. Kuvassa Göring taistelulentäjänä noin vuonna 1918.

De Havilland D.H.106 Comet

Englantilainen De Havilland D.H.106 Comet 1 oli ensimmäinen suihkumatkustajalentokone ja sen ensilento tapahtui vuonna 1949. Liikenteeseen se tuli vuonna 1952. Konetyyppiä kohdanneiden onnettomuuksien vuoksi sen käyttö lopetettiin jo vuonna 1954. Sittemmin tästä tyypistä kehitettiin Comet 4-sarja, joka tuli käyttöön vuonna 1958.

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright © kitmasterbloke

Lentokapteeni

Lentokapteeni ja merikapteeni ovat arvostetuimpia ammatin harjoittajia ja monen pikkupojan ja vähän isommankin pojan haaveammatteja.

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright © Kent Wien


Cessna 180

Suurten sotilas- ja matkustajalentokoneiden ohella pienempiä lentokoneita käytetään runsaasti yksityisessä siviili-ilmailussa. Yksimoottoriset pienkoneet muodostavat näissä oman ryhmänsä. Kuvassa kaunis Cessna 180 Yhdysvalloissa vuonna 2006.

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright © Cory W. Watts


Cessna 525

Yksityiskäytössä on myös suurempia suihkukoneita eli Business Jet-koneita, joilla lentävät miljonäärit ja yritysten johtajat. Kuvassa liikesuihkulentokone Cessna CitationJet 525. Koneeseen mahtuu viisi matkustajaa, kaksi lentäjää sekä 1,27 kuutiometriä rahtia.

Lentokoneisiin lukeutuu myös suuri määrä erilaisia erikoiskoneita. Näitä koneita käytetään erityisissä tehtävissä, kuten vaikkapa pelastustehtävissä, jolloin lentokoneelta voidaan vaatia erityisiä hidaslento-ominaisuuksia.

Oman lentokonetyyppinsä muodostavat rahti- ja kuljetuskoneet. Niiden suurimmat edustajat ovat esittelyssä alla.

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright © Kevin Hackert


Lähteinä
*Spectrum, WSOY
*Kodin suuri tietosanakirja, Weilin+Göös
Tunturisuden sivut
Lockheed C-5M Super Galaxy

Lockheed C-5M Super Galaxy

Yhdysvaltain ilmavoimien suurin kuljetus- eli rahtikone Lockheed C-5M Super Galaxy symboloi Yhdysvaltain ilmavoimien kokoa, voimaa ja majesteettisuutta.

Tunturisusi Tutustu tähän jättiläiseen.

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright © Alan Wilson

Antonov An-225

Antonov An-225 "Unelma"

Ukrainan sosialistisessa neuvostotasavallassa valmistui vuonna 1988 Antonov An-225 "Mrija", joka on on 6-moottorinen rahtikone ja samalla maailman suurin lentokone sekä kooltaan että tilavuudeltaan.

Tunturisusi Tutustu tähän jättiläiseen.

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright © Olivier CABARET
Airbus A380

Airbus A380

Vuodesta 2007 alkaen eurooppalainen Airbus A380 on ollut maailman suurin matkustajakone. Ennen sitä tätä ykköstilaa piti hallussaan lähes 40 vuoden ajan amerikkalainen Boeing 747.

Tunturisusi Tutustu tähän jättiläiseen.

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright © Tony Hisgett

Stratolaunch

Stratolaunch

Scaled Composites Stratolaunch "Roc" on yhdysvaltalainen satelliittilaukaisulentokone. Jättiläiskoneen siipien kärkiväli on 117 metriä. Siten sen siipien kärkiväli on suurempi, kuin minkään muun lentokoneen.

Tunturisusi Tutustu tähän jättiläiseen.