Lentokoneet - ilmailun historiaa
Erilaisia liitolentokoneita kehiteltiin jo 1800-luvulla. Lentokoneiden kehityshistorian katsotaan kuitenkin
saaneen alkunsa yhdysvaltalaisten Wrightin veljesten suunnittelemasta, kaksitasoisesta, polttomoottorikäyttöisestä lentokoneesta.
Wrightin veljekset, Orville Wrigh (1871 – 1948) ja Wilbur Wright (1867 –1912), suunnittelivat ja rakensivat
kaikkien aikojen ensimmäisen lentokoneen. He myös ensimmäisinä lensivät koneellaan joulukuussa vuonna 1903.
Alkuvaiheiden jälkeen lentokoneet alkoivat kehittyä hyvin nopeasti. Ilmavoimilla oli hyvin tärkeä asema jo
ensimmäisessä maailmasodassa ja sodan päätyttyä pääsi myös lentoliikenteen harjoittaminen alkuun.
Varsinaisten maaliikennelentokoneiden synty osuu vuoteen 1931, jolloin Douglas DC-1 lensi ensilentonsa.
DC-1 kehittyi DC-2:n kautta DC-3:ksi, jollainen kuvassa. Se lensi ensilentonsa vuonna 1935 ja siitä
tuli myöhemmin maailman yleisin liikennelentokone.
Uudet yhdysvaltalaiset konetyypit
vaikuttivat ratkaisevasti lentoliikenteen kehitykseen. Aikaisempien kolmimoottoristen
Boeing 80A:n ja Ford Trimotorin tilalle tulivat nopeat ja tilavat, kaksimoottoriset Boeing 247 ja Douglas DC-3.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© Ken Dyer
Lentokoneen alkuaikoina vesilentokoneet hallitsivat pitkään lentokoneiden nopeusennätyksiä ja niillä oli
valta-asema myös suurten liikennelentokoneiden piirissä. Italialainen Macchi Castoldi M.C.72 ylsi vuonna 1934 yli 700
kilometrin tuntinopeuteen ja piti hallussaan maailmanennätystä 709 km/h.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© yavor.dinkov
Ilmaliikenteen myötä syntyi uusia ammatteja, kuten lentoemännät, joiden piti olla nuoria, kauniita ja kielitaitoisia.
Kuvassa Alankomaiden kansallisen lentoyhtiön, KLM:n lentoemäntä.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© Fabio
Toisessa maailmansodassa lentokoneiden merkitys korostui entisestään. Yhä kehittyneempien teknisten ratkaisujen ansiosta
lentokoneiden suorituskyky kohosi merkittävästi.
Englantilainen Supermarine Spitfire oli toisen maailmansodan tunnetuimpia hävittäjiä.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© Pavel Vanka
Englantilainen Hawker Hurricane oli myös toisen maailmansodan tunnetuimpia hävittäjiä.
Sekä Hawker Hurricane että Supermarine Spitfire edustivat 1930-luvulla alkanutta suuntausta. Niissä oli umpinainen
ohjaamo, sisään vedettävät laskutelineet sekä nestejäähdytteinen rivimoottori.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© Pavel Vanka
Saksalaisten vastine toisessa maailmansodassa englantilaisten Spitfirelle ja Hurricanelle oli Messerschmitt,
joka perusratkaisuiltaan vastasi suuresti etenkin Spitfireä. Kuvassa Messerschmitt Me-262 "Schwalbe".
Se oli ensimmäinen sotatoimiin osallistunut suihkuhävittäjä, jonka ensilento tapahtui vuonna 1942.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© Pavel Vanka
Hermann Göring johti natsi-Saksan ilmavoimia, Luftwaffea, toisessa maailmansodassa.
Kuvassa Göring taistelulentäjänä noin vuonna 1918.
Englantilainen De Havilland D.H.106 Comet 1 oli ensimmäinen suihkumatkustajalentokone
ja sen ensilento tapahtui vuonna 1949. Liikenteeseen se tuli vuonna 1952. Konetyyppiä kohdanneiden
onnettomuuksien vuoksi sen käyttö lopetettiin jo vuonna 1954. Sittemmin tästä tyypistä kehitettiin
Comet 4-sarja, joka tuli käyttöön vuonna 1958.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© kitmasterbloke
Lentokapteeni ja merikapteeni ovat arvostetuimpia ammatin harjoittajia ja monen pikkupojan ja vähän
isommankin pojan haaveammatteja.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© Kent Wien
Suurten sotilas- ja matkustajalentokoneiden ohella pienempiä lentokoneita käytetään runsaasti yksityisessä siviili-ilmailussa.
Yksimoottoriset pienkoneet muodostavat näissä oman ryhmänsä. Kuvassa kaunis Cessna 180 Yhdysvalloissa vuonna 2006.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© Cory W. Watts
Yksityiskäytössä on myös suurempia suihkukoneita eli Business Jet-koneita, joilla lentävät miljonäärit ja yritysten johtajat.
Kuvassa liikesuihkulentokone Cessna CitationJet 525. Koneeseen mahtuu viisi matkustajaa, kaksi lentäjää sekä 1,27 kuutiometriä rahtia.
Lentokoneisiin lukeutuu myös suuri määrä erilaisia erikoiskoneita. Näitä koneita käytetään erityisissä tehtävissä,
kuten vaikkapa pelastustehtävissä, jolloin lentokoneelta voidaan vaatia erityisiä hidaslento-ominaisuuksia.
Oman lentokonetyyppinsä muodostavat rahti- ja kuljetuskoneet. Niiden suurimmat edustajat ovat esittelyssä alla.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© Kevin Hackert
Lähteinä
*Spectrum, WSOY
*Kodin suuri tietosanakirja, Weilin+Göös