Tunturisuden sivut
Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva yllä ja sivun alareunassa - Copyright © Dylan Agbagni (CC0)

Antonov An-225 "Mrija"

Ukraina oli ennen itsenäistymistään vuonna 1991, osa Neuvostoliittoa, ja sen nimenä oli tuolloin Ukrainan sosialistinen neuvostotasavalta. Siellä valmistui vuonna 1988 Antonov An-225 "Mrija", joka on on 6-moottorinen rahtikone ja samalla maailman suurin lentokone sekä kooltaan että tilavuudeltaan. Koneen lempinimi on "Mrija" eli "Unelma". Se on jäänyt tyyppinsä ainoaksi koneeksi. Useampiakin oli suunnitteilla ja joku jo rakenteillakin, mutta nämä toimet loppuivat, kun Neuvostoliitto romahti vuonna 1991.

Unelmalla on pituutta 84 metriä, korkeutta 18,1 metriä ja sen siipien kärkiväli on 88,4 metriä. Siipipinta-alaa on 905 m². Unelman rahtisäiliön tilavuus on 1 200 kuutiometriä ja sen enimmäiskantokyky on 275 tonnia. Tyhjänä kone painaa 175 000 kg. Sen suurin lentoonlähtöpaino on 640 tonnia. Pyöriä koneen alla on 32 ja moottoreita siivissä on 6.



Buran Antonov An-225-kuljetuskoneen selässä Pariisin ilmailunäyttelyssä 1989.

Avaruussukkulan kuljetusta

Antonov An-225 valmistettiin alunperin Neuvostoliiton avaruusohjelman tarpeisiin, kuljettamaan Burania, Neuvostoliiton kehittämää avaruussukkulaa. Burania suunniteltiin ja rakennettiin pitkään ja hartaasti, mutta sillä tehtiin loppujen lopuksi vain yksi ainoa miehittämätön koelento vuonna 1988. Buran kiersi tuolloin Maan kaksi kertaa. Sitten projekti hiipui ja kuoli pois.

Antonov An-225 Mrija
Antonov An-225 Mrija

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuvat - Copyright © Dylan Agbagni (CC0)

4 500 kilometriä täydellä kuormalla

Antonov An-225:n maksimilentomatka täydellä kuormalla on 4 500 kilometriä. Jos haluaa tilata koneen omiin kuljetuksiinsa, niin täytyy varautua siihen, että tuntimaksu oli jo vuonna 2017 30 000 dollaria ja nykyisin se on varmaankin vielä suurempi.

Pitkä kiito ja pieni miehistö

Kun amerikkalaisten valtava rahtialus Super Galaxy tarvitsee nousussaan kiitotietä vain runsaat 900 metriä, niin Antonov puolestaan tarvitsee kiitotietä 3 000 - 3 500 metriä.

Miehistöä nämä molemmat jättikoneet tarvitsevat suunnilleen saman verran. Super Galaxyn miehistöön kuuluu seitsemän henkeä ja Antonov selviää kuudella miehistön jäsenellä.

Lepäilyä hangaarissa

Valtavan kokonsa vuoksi Unelmaa tarvitaan rahtikuljetuksiin kuitenkin varsin harvoin. Siksi se viettää suurimman osan ajastaan Ukrainassa, Kiovan lähistöllä sijaitsevassa hangaarissa eli lentokonehallissa.

Antonovin insinöörit huoltavat sitä tasaisin väliajoin, jotta se on valmis lähtemään kiitoon heti, kun kutsu käy. Syksyllä 2018 Unelma kuitenkin pysyi pidemmän aikaa pois näkyvistä, pitkän huollon vuoksi, palaten julkisuuteen keväällä vuonna 2020.

Ilmailuhistorian suurin lääkekuljetus

Keväällä 2020 Antonov An-225 liittyi taisteluun koronaepidemiaa vastaan niin, että sillä tehtiin ilmailuhistorian kaikkien aikojen, tilavuudeltaan suurin lääkekuljetus, joka tapahtui Kiinasta Puolaan. Lääkekuljetus piti sisällään noin sata tonnia lääkkeitä, testipakkauksia laboratorioanalysointia varten, nenä-suusuojuksia sekä muita suojavälineitä.

Kiinalaisten superkonehankkeet

Kiinalaiset tekivät Unelman valmistajan, Antonovin kanssa vuonna 2016 sopimuksen siitä, että he voivat käyttää konetta omassa projektissaan. Kiinalaisilla ei kuitenkaan ollut tarkoitus rakentaa Unelman kopiota, vaan he tekisivät sen teknologian pohjalta modernimman jättirahtikoneen, joka olisi kaikkein suurinta ja ihmeellisintä koko maailmassa. Kiinalaisten oli myös tarkoitus rakentaa valmiiksi Kiovassa oleva, keskeneräinen Antonov An-225, mutta nämä projektit näyttävät jääneen toteutumatta. Tästä toisesta koneesta on valmiina noin 70%. Valmistuuko se koskaan, riippuu rahasta, jota ei projektille ole, joten jäämme odottamaan.

Lähteet
*Tekniikan Maailma: Maailman suurin lentokone liittyi taisteluun koronavirusta vastaan – Majesteettinen Antonov An-225 teki ilmailuhistorian suurimman lääkekuljetuksen
*Tekniikan Maailma: Maailman suurin lentokone lentää taas – Majesteettinen Antonov An-225 nousi ilmaan 18 kuukauden tauon jälkeen
*Tekniikan Maailma: Maailman suurin lentokone on odottanut käyttöä 30 vuotta – nyt sellainen on löytynyt
*GlobalSecurityOrg: An-225 Transport Aircraft
*Simple Flying: Did You Know A Second Antonov 225 Was Partially Built?
Antonov An-225 Mrija Antonov An-124

Antonov An-124

Kuusimoottorisen Antonov An-225:n edeltäjä on nelimoottorinen Antonov An-124, joka valmistui Neuvostoliittoon tuolloin kuuluneessa, Ukrainan sosialistisessa neuvostotasavallassa vuonna 1982. Tätä pitkille reiteille suunniteltua rahtikonetta on valmistettu 54 kappaletta. Rahtikonetta on käytetty laajasti myös Venäjän ulkopuolella erilaisiin siviili- ja sotilaskuljetuksiin. Antonov An-124 on nähty myös Suomessa useinkin, sillä puolustusvoimat käyttää sitä kuljetuksissaan.

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright © Dylan Agbagni (CC0)