Suomen opettajille, opettajattarille, raittiusyhdistyksille ja nuorisoseuroille - ystävällisiä neuvoja leikkien käyttämisessä
"Joulun lähestyessä on nimittäin niin usein kouluista tullut kysymyksiä,
eikö voitaisi kouluihin saada joululeikkejä, että ehkä on
käytännöllistä saada niitä valmis kokoelma.
Monille teistä
täysi-ikäisistä ovat useat niistä tuttuja. Mutta saapuuhan
joka vuosi kouluihimme uusia lapsia, ja heillehän nämä
leikit ovat aina uusia.
Toivonliittojen ja nuorisoseurojen kokousten ohjelmiin
toivomme näiden vuorokeskustelujen tuovan hauskaa vaihtelua. Niille, jotka eivät ole tottuneet harjoittamaan nuoria
näiden yksinkertaisten leikkien esittämiseen, pyydämme antaa muutamia ystävällisiä neuvoja.
Kun allekirjoittanut vuosina 1896-1897 kävi monissa
paikoin Suomea tekemässä lasten- ja nuorison raittiustyötä
tutuksi, saimme kokea, kuinka suuri merkitys on leikkien
oikealla harjoittamisella.
Se on kylläkin vaivalloista.
Mutta jos ei leikkeihin uhraa työtä, voi yhtä hyvin jättää
niiden esittämisen sikseen. Sillä jos lapset seisovat ja latelevat ajatuksia ilman äänenpainoa, useimmiten niin matalalla äänellä, ettei voi erottaa sanoja, ja niin nopeasti,
ettei voi seurata sisällystä, niin herättää se nuoressa kuulijakunnassa vain levottomuutta.
Se ei pysy hiljaa: nauretaan, kuiskaillaan, kujeillaan esityksen aikana, kun salissa
on tavallista pimeämpää, ja ennen kaikkea: kuulijoilla ei
ole yhtään hyötyä niistä totuuksista, joita leikissä esitetään. Sillä toivommehan me kuten kunnioitettavat lukijat
näkevät näiden leikkien avulla voivamme antaa jonkun
opetuksen nuorille elämää varten."
Alli Trygg-Helenius, Porvoossa jouluna 1909.
Näytelmälliset joululeikit - laivasilla olo
Näytelmälliset joululeikit on kaikkein arvokkain osa joululeikkiperinnettämme.
Tällaisen joulunäytelmän muotoon puetun leikin toteutus jättää paljon vapauksia
ja voidaanhan jouluhahmoihin pynttäytymisen jälkeen näytellä ihan vapaasti improvisoiden, ilman
käsikirjoitustakin.
Kauneimpia näytelmällisiä joululeikkejä on ollut "laivasilla olo". Siinä nuoriso
käy lattialle "istuilleen, tyttö pojan ja poika tytön syliin". Sitten aletaan käsillä soutamaan
laivaa ja samalla runoillaan laulaen. Kun muualle tuvassa sijoittuneet kuulevat laulun,
he tulevat soutajien ympärille ostamaan laivaa ja kysymään laivan nimeä.
Moninaisten, runomuotoisten keskustelujen lopuilla soutajat ilmoittavat laivansa hinnan:
Kaksi kattilan rania,
kolme lehmän kompsukkata,
viisi Viipurin rahoa,
kuusi kulta tynnyriä.
Tämä näytelmä päättyy siihen, että laivan hinnasta päästään sopuun ja kauppa tehdään.
Laivan isäntänä toiminut ja muu laivaväki luopuu kaihoisin mielin laivastaan.
(Kansalliskirjaston digitoidut aineistot: 01.01.1897 Kyläkirjaston Kuvalehti no 1)
Joululeikkien historiaa - riemuisaa juhlaa joulupahnoilla
Jo vuonna 1897 kirjoittaja lehdessä tunsi huolta siitä, kuinka joululeikit olivat jäämässä unholaan:
Unholaan tai hämärään muistokammioon ovat vähitellen peittyneet ja salpautuneet enimmät
vanhanaikaiset kansanleikit, joilla entisrahvas ilosti ja sulosti pirttisten joulunpyhäinsä viettoa.
Jossakin maakunnan nurkissa vanhat tavat voivat vielä elää entisessä loistossaan,
mutta useimmilla ihmisillä ei ole tilaisuutta oppia niitä tuntemaan ja onpa paljon sellaisiakin,
jotka eivät voi olla mukana nykyisissäkään lasten ja nuorison joulu-iloissa.
Kaikki nämä osattomat voivat kuitenkin vielä tavallaan viettää riemuisen juhlan vanhan kansan joulupahnoilla.
He voivat katsella ja tutkia noita vanhoja tapoja ja siitä saada mielelleen sen huvin, minkä muuten ovat menettäneet.
Tässä kohden pyydämme heille tarjota palvelustamme.
Arpaleikit
Oma ryhmänsä joululeikeissä ovat olleet arpaleikit. Arpojen sisältämillä numeroilla ja viesteillä
leikkijät saatiin toimimaan mitä erilaisimmin tavoin. Yksinkertainen arpaleikki on sellainen,
että arpoihin kirjoitetaan ennustuksia. Kukin nostaa arvan vuorollaan ja lukee muiden
kuunnellessa, mitä tulevaisuus hänelle on tuova.
Entisaikaankin osattiin olla ainakin jouluna lapsellisia
Artikkelissaan kirjoittaja pohdiskelee edelleenkin sitä, miksi muinoin joulun vietto on olut
niin perin toisenlaista kuin nyt, ja miksi joululeikitkin ovat olleet koko kansan yhteinen tapa,
jota ovat rakastaneet ja viljelleet kaikki, erotuksetta vanhat ja nuoret.
Tällainen joulunvietto on ollut mahdollista siksi, että se vanha yhteiskunta, jossa joululeikit ovat kukoistaneet,
on ollut meidän silmillämme (vuonna 1897) katsottuna "lapsellinen henkisissä oloissaan". Ilo on ollut sen ajan ihmisille
henkinen tarve samalla tavalla kuin se nyt on lapsille. Joulu on ollut muinaisuudessa perityn käsityksen
mukaan ilon ja riemun juhla, jota kaikki ovat antautuneet lapsekkaassa mielessään viettämään.
Joululeikkimme ovat tulleet germaaneilta ja skandinaaveilta
Ensimmäisiä joululeikkejä on leikitty, erityisesti goottien parissa, jo ensimmäisillä, kristillisen
ajanlaskun vuosisadoilla. Suomeen ylipäänsäkin kaikki sivistys ja kulttuuri on tullut suuresti
lännestä, Ruotsista, ja siellä ovat myöskin joululeikkiemme juuret. Koko joulua on vietetty Ruotsissa
ja Suomessa varsin samanlaisin perintein ja J. Ihre on luetellut aikoinaan 77 ruotsalaista joululeikkiä,
joista vain harvat ovat olleet tuntemattomia Suomessa.
Muualta maahan tulleisiin joululeikkeihinkin on Suomessa iskostunut oma suomalainen sisällys ja puhtahin
kansallishenki. Kalleimpana aarteena vanhoissa, suomalaisissa joululeikeissä on ollut Kalevalan maailmasta
kummunnut runollisuus. Itäisessä Suomessa joululeikit ja -tanssit on aloitettu usein runojen laulamisella.