Kuvassa yllä Paikkarin torppa - kuvaaja Volker von Bonin, Museovirasto.
Valkjärven rannalla Sammatissa sijaitseva Paikkarin torppa on kansalliseepoksen Kalevalan kokoajan Elias Lönnrotin syntymäpaikka.
Jeesus, jonka Johannes Kastaja kastoi Jordanian ja Israelin rajalla, Jordanjoessa.
Johannes Kastaja ja Jeesus
Juhannus on Johannes Kastajalle omistettu juhla, sillä Johannes Kastaja syntyi 24. päivänä kesäkuuta.
Hänen syntymänsä ajankohta perustuu käsitykseen, että Johannes syntyi kuusi kuukautta ennen Jeesusta,
jonka syntymää juhlimme jouluna. Juhannusjuhlan raamatullinen lähtökohta on Luuk. 1:26, 36.
Pelastushistoriallisesti juhannus viittaa seuraavaan jouluun. Nykyisin juhannusta vietetään kesäkuun 19. päivää seuraavana lauantaina.
Saamansa nimen (Johannes = Jumala on armollinen) mukaisesti Johannes julisti Jumalan armollista hyvyyttä, pelastusta ja syntien anteeksiantamista.
Johannes Kastajan syntymäpäivää on juhlittu 400-luvun alkupuolelta lähtien.
Kirkollisen aiheen lisäksi juhannukseen sisältyy Suomessa kansallisen juhlan (Suomen lipun päivä) ja keskikesän luonnonjuhlan aineksia.
(Kirkkovuosikalenteri)
Juhannus on lemmentaikojen aikaa
Kun aattoilta on alkanut viiletä yöksi ja hämärtyä, silloin ovat monella nuorella pohkeet
alkaneet vetää ankarasti kokkovuorelle päin. Siellä on Mikko tiennyt Miinan tapaavansa, Maija Mattinsa.
Siellä on heitä odottamassa iloinen juhannushyppy, nauru, laulu ja soitto. Siellä saa taas tuntea, ettei ole köyhä,
ei kipeä.
Juhannusyö on lemmentaikojen aikaa. Siksipä aina joku joukosta on päättänyt salaa, että nyt,
nyt minä keinon koetan, tuli mikä tuli. Niin hiipii muiden tietämättä joku neito nuori lähteen reunalle, kumartuu
alas ja uteliaana kurkistaa veden kalvoon. Eipä kurkistakaan sinisilmä neito norja kuvaistansa, vaan antaa
uhrin lähteelle. Nuppineulan vain, tai jopa sormuksen, jolla on yhdeksän avioparia vihitty - ja odottaa vastalahjana
nyt saavansa nähdä oman sulhonsa kuvan.
Toinen tyttö tietää toisen taian. Hän menee siunaamatta levolle, ei puhu sitten sanaakaan. Kello yhdentoista aikaan
nousee ylös, menee pohjoiseen päin virtaavalle lähteelle ja riisuutuu alastomaksi. Rahan hän nyt ottaa hampaihinsa ja pudottaa
sen lähteeseen, jonne sulhon kuva ilmestyy. Mutta se tapahtuu vain, jos hän koko ajan on malttanut olla äänetönnä. - Lauri Merikallio, Suomen Kuvalehti 1917
Juhannus - Eino Leino
"Kaikki palas: Suomen linnut,
Suomen kesä, kukkaset,
taas kuin ennen kirkkahina
kisaa järven lainehet.
Jälleen yössä valkeassa
saaret, salmet uneksii,
jälleen päällä metsänpuiden
punapilvi purjehtii." - Eino Leino
Paikkarin torppa - kuvaaja Volker von Bonin, Museovirasto.
Virvatulet ja aarnivalkeat palavat sinisinä juhannusyössä
Juhannusyönä kannattaa katsella maisemia tarkoin, sillä silloin saattaa nähdä hentojen, sinihehkuisten
virvatulien ja aarnivalkeiden palavan. Tänä erityisenä yönä haltiat polttavat raha-aarteistaan
hometta ja ruostetta, ja tästä kohoilevat liekit värjyvät kuultavina hämärässä yössä.
Liekkejä ei kuitenkaan näe noin vain, vaan näkeminen vaatii erityisehtojen täyttymistä.
Katsojan täytyy istua sydänyöllä kolmesti muutetun huoneen katolla tai maakivellä, jonka ympäri on kynnetty.
Ja jos on niin onnekas, että näkee liekit - omat ongelmansa on vielä aarteen ylös saamisessa,
sillä aarretta vartioi jokin vaarallinen eläin, kuten musta käärme, joka tekee tungettelijasta
selvää.
Äkäisen ukonkarilaan juhannus - katkelma romaanista Arkielämää, Maria Jotuni 1909
"Aivan talon eteen pistihe llkamoistenlahdesta
Käärmetsaari, jonka pää talon kohdalla katkesi
jykevänä kalliorykelmänä järveen.
Rykelmän
kiviseinät olivat mustuneet monista juhannuskokoista. Ei sitä kesää, ettei siinä kokkoa poltettu.
- Miehet kokon tekoon!, ärähti ukko aina
aaton edellisenä päivänä.
Ei hän itse kokolle
tullut, ikkunastaan vaan katseli saarelle päin,
jossa tuli loimotti ja nuoret kisaansa pitivät.
Siinä istui vaan ja katseli. Miettinyt olisiko tuo
jotakin itseksensä vanha, äkäinen ukonkarilas."