Tunturisuden sivut
Finnbreeze. - Kuva yllä 5.6.2018, Copyright © davidpearson8 - All Rights Reserved.

Suuria shortsea ro-ro-aluksia Suomen satamissa

Shortsea ro-ro. Lyhyen matkan merikuljetuksia ro-ro-aluksilla.

Suomesta linjaa ajavista shortsea ro-roista suurimpia ovat Finnlinesin pidennetty Breeze-luokka: Finnbreeze, Finnsea, Finnsky, Finnsun, Finntide ja Finnwave.

Sekä Transfennican con-rot: Genca, Kraftca, Plyca, Pulpca, Timca ja Trica.



Finnbreeze. - Kuva 5.6.2018, Copyright © davidpearson8 - All Rights Reserved.

MS Finnbreeze. - Rakennusvuosi 2011/2018, pituus 217,77 metriä, leveys 26,5 metriä, 4 192 kaistametriä, syväys 6,7 metriä ja bruttovetoisuus 33 816 tonnia.

Finnsky

Finnsky. - Kuva 26.5.2012, Copyright © davidpearson8 - All Rights Reserved.

MS Finnsky. - Rakennusvuosi 2012/2018, pituus 217,8 metriä, leveys 26,5 metriä, 4 192 kaistametriä, syväys 7,1 metriä ja bruttovetoisuus 33 816 tonnia.

Eurocargo Savona. - Rakennusvuosi 2011, pituus 193 metriä, leveys 26 metriä, 3 700 kaistametriä, syväys 6,9 metriä ja bruttovetoisuus 29 429 tonnia. - Hangon satamassa vuonna 2021.

Giuseppe Lucchesi

Giuseppe Lucchesi jättämässä satamaa Maltalla 16.3.2019. - Kuva Copyright © Karl Borg - All Rights Reserved.

Eurocargo Brindisi (nyk. Giuseppe Lucchesi). - Rakennusvuosi 2012, pituus 193 metriä, leveys 26 metriä, 3 700 kaistametriä, syväys 6,1 metriä ja bruttovetoisuus 29 429 tonnia. - Kulki talvella vuonna 2015 hetken aikaa Vuosaaresta ja Kotkasta.
Timca

Timca. - Kuva 25.10.2014, Copyright © davidpearson8 - All Rights Reserved. - Rakennusvuosi 2006, pituus 205 metriä, leveys 25,8 metriä, 2 963 kaistametriä, syväys 7,3 metriä ja bruttovetoisuus 28 301 tonnia.
Stena Foreteller

Stena Foreteller - Kuva Copyright © kees torn - Creative Commons. - Rakennusvuosi 2002, pituus 195,3 metriä, leveys 26,8 metriä, syväys 6,3 metriä, 3 000 kaistametriä ja bruttovetoisuus 24 688 tonnia. - Stenan Fore-luokan alukset ovat kulkeneet menneinä vuosina säännöllisesti Suomeen. Nämä alukset ovat Stena Foreteller, Stena Forecaster ja Stena Forerunner.
Finnmill

Finnmill, Warnemunde 24.4.2019. - Kuva Copyright © davidpearson8 - All Rights Reserved.

MS Finnmill. - Rakennusvuosi 2002, pituus 187,1 metriä, leveys 26,5 metriä, 3 259 kaistametriä, syväys 7,1 metriä ja bruttovetoisuus 25 732 tonnia.

Finnpulp

Finnpulp, Travemunde 31.8.2018. - Kuva Copyright © Rolf Krah - Creative Commons.

MS Finnpulp. - Rakennusvuosi 2002, pituus 187,1 metriä, leveys 26,5 metriä, 3 259 kaistametriä, syväys 7,1 metriä ja bruttovetoisuus 25 732 tonnia.

M/V Corona Sea. - Rakennusvuosi 2008, pituus 187,6 metriä, leveys 26,5 metriä, 3 322 kaistametriä, syväys 6,5 metriä ja bruttovetoisuus 25 609 tonnia.- Kulkee Transfennicalle Hankoon ja Kotkaan.

M/V Hafnia Sea. - Rakennusvuosi 2008, pituus 187,6 metriä, leveys 26,5 metriä, 3 322 kaistametriä, syväys 6,5 metriä ja bruttovetoisuus 25 609 tonnia. - Kulkee Transfennicalle Hankoon ja Kotkaan.

Fionia Sea

Fionia Sea, aiemmalta nimeltään Fionia Seaways. - Kuva Copyright © kees torn - Creative Commons.

M/V Fionia Sea. - Rakennusvuosi 2009, pituus 187,6 metriä, leveys 26,5 metriä, 3 321 kaistametriä, syväys 6,9 metriä ja bruttovetoisuus 25 609 tonnia. - Kulkee Wallenius SOL:lle Vaasaan, Ouluun ja Kemiin.

M/V Jutlandia Sea

Jutlandia Sea, aiemmalta nimeltään Jutlandia Seaways, Cuxhaven 31.8.2018. - Kuva Copyright © Norbert Möller - Creative Commons.

M/V Jutlandia Sea. - Rakennusvuosi 2009, pituus 187,6 metriä, leveys 26,5 metriä, 3 321 kaistametriä, syväys 6,9 metriä ja bruttovetoisuus 25 609 tonnia. - Kulkee Wallenius SOL:lle Vaasaan, Ouluun ja Kemiin.
Lähteet
Jättilaivat maritimeforum.fi, Pekka Laakso
Jättilaivat MarineTraffic
Jättilaivat Wikipedia: Navios Lumenin lastaus Kokkolassa
Jättilaivat Yle Uutiset: Jättiläinen rantautui Kokkolan satamaan: 292-metriseen alukseen mahtuu 4 000 rekka-autollisen verran lastia
Jättilaivat Yle Uutiset; Jättiläislaiva saapui Suomeen – isommat eivät mahdu Tanskan salmista
Jättilaivat Ilta-Sanomat: Suurin koskaan Suomessa käynyt risteilyalus vieraili Helsingissä – tältä jättiläisen sisällä näyttää
Jättilaivat Itämeri.fi
Jättilaivat Suomen Satamaliitto
Jättilaivat Itämeren satamat
Jättilaivat Port of Helsinki

Jättilaivat Sanna Kalmari: Esittelyssä Royal Caribbean Allure of the Seas
Jättilaivat Merimies-Unioni: M/t Masteran myynti hämmentää yhä: kuka myi Suomen suurimman tankkerin Masteran?
Jättilaivat Kaleva: Maailman suurin purjelaiva Sedov saapui Raahen satamaan
Jättilaivat Kaleva: Maailman suurin perinteinen purjelaiva vierailee Raahessa heinäkuussa
Jättilaivat Navigator Magazine: Purjealus Sedov selvitti lähes sulan Koillisväylän
Jättilaivat Länsi-Suomi: Suurin konttilaiva Raumalla koskaan – ja näitä alkaa käydä viikoittain
Jättilaivat Euroports Finland Oy: Maersk aloitti liikennöinnin Raumalle täysin omassa kokoluokassaan olevilla uusilla aluksilla
Jättilaivat Logistiikan maailma, Reijo Rautauoman säätiö
Jättilaivat WALLENIUS SOL
Jättilaivat Transfennica
JättilaiOyj vat Finnlines Oyj
Jättilaivat Suomen kauppalaivastotietokanta