Tunturisuden sivut
Navios Lumen. - Lähdössä Redcar Ore Terminalista, Englannista, suuntana Narvik, Norja 25.6.2015. - Kuva yllä, Copyright © skaterboy195 - All Rights Reserved.

Suurimmat Suomen satamissa käyneet irtolastialukset

Esittelyssämme ovat suurimmat kautta aikain Suomessa käyneet irtolastialukset. Irtolastialukset muodostavat toisen ryhmän kuivalastialuksissa, joissa toinen ryhmä on yleislastialukset. Irtolastialus, bulkkialus tai bulkkeri on rahtilaiva, joka kuljettaa pakkaamatonta irtolastia, kuten viljaa, kivihiiltä, malmia tai sementtiä.

Navios Lumen. - Rakennusvuosi 2009, pituus 292 metriä, leveys 45 metriä, syväys 12,5 metriä, bruttovetoisuus 94 817 tonnia, kuollut paino 180 661 tonnia. - Suurin Perämerellä käynyt alus oli vuonna 2013 Kokkolan satamassa käynyt Navios Lumen, johon lastattiin rautapellettejä. Satamassa alus lastattiin 13 metriin sataman syvyyden vuoksi ja topattiin ulkona satamasta 14,6 metriin.

DS Charme

DS Charme. - Kuva Copyright © meabbott - All Rights Reserved.

DS Charme. - Rakennusvuosi 2011, pituus 292 metriä, leveys 45,05 metriä, syväys 9 metriä, bruttovetoisuus 92 050 tonnia, kuollut paino 176 000 tonnia. - Käyntisatama vuonna 2020 Kokkola. Yhdessä Navios Lumenin kanssa, suurin Perämerellä käynyt alus.

Roma Snug (nyk. Regina Oldendorff). - Rakennusvuosi 2011, pituus 260 metriä, leveys 43 metriä, syväys 14,7 metriä, bruttovetoisuus 66 019 tonnia, kuollut paino 118 863 tonnia. - Käyntisatama Mussalon satama, Kotka vuonna 2016. Lastina oli 83 000 tonnia rautamalmia.

Elli. - Rakennusvuosi 1975, pituus 253,9 metriä, leveys 38,8 metriä ja bruttovetoisuus 59 307 tonnia. - Elli oli OBO eli oil-bulk-ore alus. Se kävi Kotkassa vielä syksyllä vuonna 1999. Romutettiin vuonna 2000.

Locust

Locust, Maasvlakte, Rotterdam, Netherlands 9.5.1989. - Kuva Copyright © Frafo/Shipspotting.com - All Rights Reserved.

Locust. - Rakennusvuosi 1969, pituus 302 metriä, leveys 43 metriä ja bruttovetoisuus 88 826 tonnia. - Bulkkeri Locust kävi Porissa vuonna 1995. Kautta aikain pisin Suomessa satamassa käynyt kuivalastialus.

Genius (nyk. Geniuship). - Rakennusvuosi 2010, pituus 288 metriä, leveys 45 metriä, syväys 8,5 metriä ja bruttovetoisuus 88 479 tonnia. - Genius kävi Porissa vuonna 2012.
MSXT Trinity
MSXT Trinity, IJmuiden, Hollanti 6.2.2018. - Kuva Copyright © Ed Kaas - All Rights Reserved.

Hsin May (nyk. MSXT Trinity). - Rakennusvuosi 2010, pituus 292 metriä, leveys 45 metriä, syväys 18,3 metriä ja bruttovetoisuus 91 385 tonnia. - Hsin May kävi Porin Tahkoluodossa vuonna 2010.
Lähteet
Jättilaivat maritimeforum.fi
Jättilaivat MarineTraffic
Jättilaivat Wikipedia: Navios Lumenin lastaus Kokkolassa
Jättilaivat Yle Uutiset: Jättiläinen rantautui Kokkolan satamaan: 292-metriseen alukseen mahtuu 4 000 rekka-autollisen verran lastia
Jättilaivat Yle Uutiset; Jättiläislaiva saapui Suomeen – isommat eivät mahdu Tanskan salmista
Jättilaivat Ilta-Sanomat: Suurin koskaan Suomessa käynyt risteilyalus vieraili Helsingissä – tältä jättiläisen sisällä näyttää
Jättilaivat Itämeri.fi
Jättilaivat Suomen Satamaliitto
Jättilaivat Itämeren satamat
Jättilaivat Port of Helsinki

Jättilaivat Sanna Kalmari: Esittelyssä Royal Caribbean Allure of the Seas
Jättilaivat Merimies-Unioni: M/t Masteran myynti hämmentää yhä: kuka myi Suomen suurimman tankkerin Masteran?
Jättilaivat Kaleva: Maailman suurin purjelaiva Sedov saapui Raahen satamaan
Jättilaivat Kaleva: Maailman suurin perinteinen purjelaiva vierailee Raahessa heinäkuussa
Jättilaivat Navigator Magazine: Purjealus Sedov selvitti lähes sulan Koillisväylän
Jättilaivat Länsi-Suomi: Suurin konttilaiva Raumalla koskaan – ja näitä alkaa käydä viikoittain
Jättilaivat Euroports Finland Oy: Maersk aloitti liikennöinnin Raumalle täysin omassa kokoluokassaan olevilla uusilla aluksilla
Jättilaivat Logistiikan maailma, Reijo Rautauoman säätiö
Jättilaivat Suomen kauppalaivastotietokanta