Tunturisuden sivut
Aniara. - Port of Fremantle, Australia 26.12.2015. - Kuva yllä, Copyright © Bahnfrend - Creative Commons.

Suurimmat Suomen satamissa käyneet autojenkuljetusalukset

Autojenkuljetusalukset ovat ro-ro-aluksia. Lyhennys ro-ro tulee englannin kielen sanoista roll on roll off. Ro-ro-alus tarkoittaa laivaa, johon kuormaus tapahtuu aluksen sivusta, perästä tai keulasta rullaten, eikä sen lastaamisessa tarvita nosturia.

Wallenius Wilhelmsen varustamon autojenkuljetusalukset olivat vesille laskettaessa maailman suurimpia autojenkuljetusaluksia.

Aniara

Aniara. - Port of Fremantle, Australia 26.12.2015. - Kuva Copyright © Bahnfrend - Creative Commons.

M/V Aniara. - LCTC (Large Car Truck Carrier). Wallenius Wilhelmsen varustamon Arianan rakennusvuosi 2008, pituus 231,6 metriä, leveys 32,26 metriä, korkeus vedenpinnasta 51,98 metriä, syväys 10,5 metriä, bruttovetoisuus 71 673 tonnia. Kansipinta-alaa 67 000 neliömetriä, 13 kantta. - Aniaraan mahtuu 8 000 henkilöautoa tai yhdistelmä 3 484 henkilöautoa + 466 linja-autoa. - Aniara kävi Kotkassa ja Hangossa vuonna 2008.

Fidelio

Fidelio. - Port of Fremantle, Australia 14.6.2018. - Kuva Copyright © Bahnfrend - Creative Commons.

M/V Fidelio. - LCTC (Large Car Truck Carrier). Wallenius Wilhelmsen varustamon Fidelion rakennusvuosi 2007, pituus 227,8 metriä, leveys 32,26 metriä, korkeus vedenpinnasta 51,98 metriä, syväys 9,3 metriä, bruttovetoisuus 71 583 tonnia. Kansipinta-alaa 67 300 neliömetriä, 13 kantta. Fidelioon mahtuu 8 000 henkilöautoa tai yhdistelmä 3 484 henkilöautoa + 468 linja-autoa. - Fidelio on käynyt Kotkassa.

Taiko

Taiko, Port of Auckland, Auckland, Uusi-Seelanti 29.2.2008. - Kuva Copyright © - Public Domain.

Taiko (alkujaan Barber Hector). - Rakennusvuosi 1984, pituus 262,8 metriä, leveys 32,31 metriä, syväys 7,7 metriä, bruttovetoisuus 66 635 tonnia. Taiko oli alunperin valtamerikulkuinen ro-ro/konttilaiva, mutta muutettiin elinkaarensa loppupäässä autojenkuljetuslaivaksi lisäämällä sen sääkannelle valtava autotallirakenne (katso kuvaa). - Wilhelmsenin oma vanha Taiko toi Haminaan Syyrian kemiallisten aseiden valmistuksessa käytettäviä myrkkyjä viimeisellä matkallaan ennen romutusta kesällä 2014. - Taiko on kautta aikain pisin Haminassa käynyt alus.

Figaro

Figaro. - Port of Fremantle, Australia 18.3.2017. - Kuva Copyright © Bahnfrend - Creative Commons.

M/V Figaro. - LCTC (Large Car Truck Carrier). Wallenius Wilhelmsen varustamon Figaron rakennusvuosi 2011, pituus 227,8 metriä, leveys 32,26 metriä, korkeus vedenpinnasta 44,1 metriä, syväys 10,3/11,3 metriä, bruttovetoisuus 74 258 tonnia. Kansipinta-alaa 66 600 neliömetriä, 13 kantta. Figaroon mahtuu 7 879 henkilöautoa tai yhdistelmä 3 508 henkilöautoa + 432 linja-autoa. - Figaro on käynyt Kotkassa.

Faust

Faust. - Weser-joella Saksassa 24.8.2012. - Kuva Copyright © Tvabutzku1234 - Creative Commons.

M/V Faust, nyk. ARC Independence. - LCTC (Large Car Truck Carrier). Wallenius Wilhelmsen varustamon Faustin rakennusvuosi 2007, pituus 227,8 metriä, leveys 32,26 metriä, syväys 9,5/11,3 metriä, bruttovetoisuus 71 583 tonnia. Kansipinta-alaa 67 300 neliömetriä, 13 kantta. Faustiin mahtuu 8 000 henkilöautoa tai yhdistelmä 3 484 henkilöautoa + 468 linja-autoa. - Faust on käynyt Kotkassa.

M/V Morning Laura. - Rakennusvuosi 2010, pituus 232,38 metriä, leveys 32,3 metriä, syväys 10 metriä, bruttovetoisuus 70 853 tonnia. - Morning Laura on käynyt Kotkassa.
Lähteet
Jättilaivat Wallenius Lines AB
Jättilaivat maritimeforum.fi, Pekka Laakso
Jättilaivat MarineTraffic
Jättilaivat Wikipedia: Navios Lumenin lastaus Kokkolassa
Jättilaivat Yle Uutiset: Jättiläinen rantautui Kokkolan satamaan: 292-metriseen alukseen mahtuu 4 000 rekka-autollisen verran lastia
Jättilaivat Yle Uutiset; Jättiläislaiva saapui Suomeen – isommat eivät mahdu Tanskan salmista
Jättilaivat Ilta-Sanomat: Suurin koskaan Suomessa käynyt risteilyalus vieraili Helsingissä – tältä jättiläisen sisällä näyttää
Jättilaivat Itämeri.fi
Jättilaivat Suomen Satamaliitto
Jättilaivat Itämeren satamat
Jättilaivat Port of Helsinki

Jättilaivat Sanna Kalmari: Esittelyssä Royal Caribbean Allure of the Seas
Jättilaivat Merimies-Unioni: M/t Masteran myynti hämmentää yhä: kuka myi Suomen suurimman tankkerin Masteran?
Jättilaivat Kaleva: Maailman suurin purjelaiva Sedov saapui Raahen satamaan
Jättilaivat Kaleva: Maailman suurin perinteinen purjelaiva vierailee Raahessa heinäkuussa
Jättilaivat Navigator Magazine: Purjealus Sedov selvitti lähes sulan Koillisväylän
Jättilaivat Länsi-Suomi: Suurin konttilaiva Raumalla koskaan – ja näitä alkaa käydä viikoittain
Jättilaivat Euroports Finland Oy: Maersk aloitti liikennöinnin Raumalle täysin omassa kokoluokassaan olevilla uusilla aluksilla
Jättilaivat Logistiikan maailma, Reijo Rautauoman säätiö
Jättilaivat Suomen kauppalaivastotietokanta