Laivojen kehittymistä
1500-luvulla kehittyi ajalle tyypillinen alustyyppi, galeoni eli kaljuuna. Se oli huomattavasti sulavampi
ja hoikempi kuin karaveli ja karakki, jotka muodoltaan korkeina ja kankeina muistuttivat törökkiä.
Kaljuunat olivat hyvin soveltuvia valtameripurjehduksiin. Niitä käytettiin linja-, kauppa- ja sotalaivoina sekä tutkimusmatkoilla.
Laivoja rakennettiin näinä aikoina suoraan kopioimalla muualta hyväksi havaittuja alustyyppejä.
Luonnontieteitä alettiin soveltaa laivanrakennukseen ja alettiin tehdä lujuuslaskelmia.
Mukaan tuli matemaatikoita ja fyysikoita, kuten Leonhard Euler (1707 - 1783), Daniel Bernoulli (1700 - 1782) ja
Pierre Bouquer (1698 - 1758).
Laivat eivät enää seilanneet vain tuurillaan,
vaan niiden ominaisuudet varmistettiin monenlaisin laskelmin. Esimerkiksi laivan uppouma opittiin määrittämään
jo piirustusten perusteella. Ensimmäiset konstruktiopiirustukset on tehnyt englantilainen laivanrakentajamestari Matthew Baker 1856.
Löytöretkeilyn historia pääpiirteissään
Löytöretkeilyssä on ollut kyse järjestelmällisistä yrityksistä löytää vieraita,
entuudestaan tuntemattomia maita ja maanosia, sekä pienempiä kohteita, kuten järviä, jokia, saaria ja vuoria.
Vanhan ajan ja keskiajan löytöretkeily
Löytöretkeilyn aloittivat jo vanhalla ajalla egyptiläiset, jotka ensi alkuun tutkivat suurimman osan Niilin yläjuoksusta.
Jo yli tuhat vuotta ennen ajanlaskun alkua foinikialaiset uskaltautuivat Gibraltarin länsipuolelle avomerelle ja saavuttivat Azorit.
Karthagolainen tutkimusmatkailija Hanno Merenkulkija purjehti suurella laivastollaan, tuhansien miestensä kanssa noin 480 eaa.
pitkin Afrikan länsirannikkoa, ehkä jopa Guineanlahdelle saakka.
Kaupankäynnin myötä tuon ajan merenkulkijat ulottivat matkojaan eri tahoilla yhä kauemmaksi. Kreikkalaiset purjehtivat Mustallemerelle
ja mahdollisesti jopa Itämerelle saakka. Arabit suuntasivat keskiajalla, vuoden 1 000 tienoilla matkojaan sekä tieteellisistä syistä että kaupankäynnin vuoksi erityisesti Aasiaan.
Samoihin aikoihin purjehtivat Atlantilla normannit, jotka löysivät Grönlannin ja pääsivät matkoillaan Pohjois-Amerikkaan saakka.
Suurten löytöretkien aika 1400 - 1600
Varsinainen löytöretkien aikakausi sai alkunsa 1400-luvulla Länsi-Euroopassa. Eurooppalaiset suuntasivat katseensa
erityisesti kohti kaukoitää, Intiaan ja salaperäiseen Kiinaan. Sinnehän Marco Polo teki matkojaan jo 1200-luvun lopulla. Syyt näihin löytöretkiin olivat suurimmilta osiltaan taloudellisia.
Haluttiin saada orjia, kultaa ja mausteita ja myöhemmin myös kaikenlaisia raaka-aineita ja viljaa. Myöskin näille löydetyille maille
saattoivat miljoonat eurooppalaiset siirtyä asumaankin.
Uskonnollisillakin syillä oli taloudellisten syiden ohella merkityksensä, kun uusia alueita etsittiin ja valloitettiin.
Tosin, meidän aikamme näkökulmasta uskonnollisuuskin vaihtui heti barbariaan, kun paikallisilta asukkailta oli
mahdollisuus päästä kiristämään hirvittävillä kidutusmenetelmillä erityisesti kultaa.
Uusi keksintö, kompassi, antoi voimakkaan sysäyksen löytöretkeilylle. Italialaiset kykenivät siirtymään Kanarian saarille.
Erityisesti Henrik Purjehtija Portugalissa vei löytöretkeilyn systemaattisuudessaan aivan uudelle tasolle. Niinpä portugalilaiset
löysivät Azorit uudelleen vuonna 1432. Afrikan länsirannikolla yhä etelämmäksi päästessään he saavuttivat päiväntasaajan
vuonna 1480, Afrikan eteläkärjen vuonna 1486 ja Intian vuonna 1498.
Meritien etsintää lännen kautta Intiaan - sivutuotteena löytyi Amerikka
Portugalilaisten veroisia löytöretkeilijöitä olivat espanjalaiset, joilla oli palveluksessaan genovalaissyntyinen Kristoffer Kolumbus.
Kolumbus tiesi, että maa on pallonmuotoinen, ja siksi itään Intiaan piti olla mahdollisuus päästä myös, suuntaamalla purjehduksensa
länteen. Näin Kolumbus tekikin, mutta antiikin aikaisten väärien laskelmien myötä hän vuonna 1492 Amerikkaan saapuessaan luuli saapuneensa Intiaan.
Amerikassa löytöretkeilijöistä tuli samalla myös konkistadoreja eli valloittajia. Portugalilaiset ja espanjalaiset jakoivat keskenään
Amerikan eli sopivat demarkaatiolinjasta, jolla uusi manner aarteineen jaettiin vuonna 1494 näiden kahden valtion kesken.
Näin molemmat saattoivat puuhastella ja ryöstellä omia alueitaan omassa rauhassaan ja lähetellä emämaihinsa
yhä uusia, raskaasti ryöstösaaliilla lastattuja aarrelaivoja. Niiden myötä ilmaantuivat Karibialle piraatit, mutta se on jo toinen juttu:
Karibian piraatit.
Yksi merkkipoiju löytöretkeilyn historiassa saavutettiin vuosina 1519 - 1522, kun Fernão de Magalhães löysi Etelä-Amerikan eteläpuolelta
meritien lännen kautta itään ja purjehti ensimmäisenä maailman ympäri. Löytöretkeilyt toki jatkuivat tämänkin jälkeen ja uusina yrittäjinä mukaan tulivat englantilaiset ja
ranskalaiset.
Meritiet, rannikot ja Oseania - 1500-luvun lopulta 1700-luvulle
Amerikan löytöjen ja kartoitusten jälkeen retkien pääpaino siirtyi uusien meriteiden, kuten Koillis-
ja Luoteisväylän etsintään. Tuntemattomia rannikoita kartoitettiin.
Ihan uuden, oman löytöretkeilijöiden
toivemaailmansa, suoranaisen paratiisin, tarjosi Oseania lukemattomine pienempine ja isompine saarineen - jotka kuin odottivat löytäjäänsä. Ajan suuria löytöretkeilijöitä olivat
englantilainen Sir Francis Drake, hollantilainen Abel Tasman, tanskalainen Vitus Bering ja englantilainen James Cook.
Siirtyminen sisämaihin 1800-luvulla
1800-luvulla siirryttiin retkeilyssä rannikoilta yhä syvemmälle sisämaihin. Tässäkään ei ollut kyse vain
puhtaasta tiedonjanosta, vaan taustalla olivat halut löytää luonnonrikkauksia ja saada hallintaan siirtomaitakin.
Tieteellisin perustein löytöretkiä tekivät Afrikassa skotlantilainen David Livingstone ja amerikkalais-englantilainen
Henry Stanley. Aasian sisämaita tutki mm. ruotsalainen Sven Hedin. Australiassa skotlantilainen John McDouall Stuart
kulki koko maanosan halki vuosina 1860 - 1862.
Löytöretkien aikakauden päättyminen 1900-luvun alkupuolella
Napa-alueiden saavuttaminen merkitsi löytöretkien aikauden päättymistä. Pohjoisnavan saavutti ensimmäisenä
yhdysvaltalainen Robert Peary vuonna 1909. Etelänavan onnistui "valloittamaan" dramaattisen kilpailun jälkeen
norjalainen Roald Amundsen joulukuussa vuonna 1911 - vain 35 vuorokautta ennen englantilaista Robert Scottia.
Löytöretkiaikakauden viimeisinä vuosikymmeninä myös suomalaisia ja ruotsalaisia kirjattiin historian lehdille mukaan näihin suuriin löytäjiin. Luoteisväylän löysi Amundsen,
mutta Koillisväylän onnistui ensimmäisenä purjehtimaan Ruotsissa vaikuttanut, suomalaissyntyinen Adolf Erik Nordenskiöld.
Suuria Aasian tutkimusmatkailijoita oli ruotsalainen Sven Hedin. Suomalainen aavikon vaeltaja, tutkimusmatkailija, arabisti ja itämaiden kirjallisuuden professori Georg August Wallin ratsasti Sven Hedinin
tapaan kameleilla karavaaniteillä,
eivätkä hänen uskomattomat seikkailunsa kalpene laisinkaan Hedinin seikkailujen rinnalla.
Suomalainen maailman merillä - Herman Dietrich Spöring nuorempi
Aivan uskomattomalta seikkailutarinalta tuntuu se, että James Cookin ensimmäisellä maailmanympäri purjehduksella
oli mukana yksi suomalainen, tutustu häneen:
Herman Dietrich Spöring nuorempi.
Suomalaiset Aasiankävijät
Kuin pisteenä iin päälle olivat suomalaisten näkökulmasta, suomalaisten kieli- ja kansatieteilijöiden tekemät tutkimusretket Aasiaan 1900-luvun alkupuolella.
Näillä matkoilla ei enää etsitty tuntemattomia maantieteellisiä kohteita, vaan perehdyttiin alkuperäiskansojen kieliin ja kulttuureihin
ja etsittiin niiden yhteyksiä erityisesti suomalais-ugrilaisuuteen.
Aasiaankin lähdettiin suurten löytöretkien hengessä. Eivätkä Siperian armottomissa oloissa tehdyt, vuosienkin
mittaiset matkat jääneet vaaroissa ja vaikeuksissa laisinkaan jälkeen varsinaisista löytöretkistä.